
Cases
Engelse Taxi
Nieuwe klanten vinden via online leadgeneratie
Het bedrijf Engelse Taxi verhuurt trouwauto's met chauffeur aan bruidsparen en aan klanten die een ander soort (zakelijk) jubileum hebben te vieren. Klanten kunnen de klassieke oldtimer per dagdeel inhuren. Ondanks dat het bedrijf veel tijd besteedde aan online marketing werden er te weinig afspraken gerealiseerd. Voor eigenaar Maaike was dit de aanleiding om contact op te nemen met Puntig.
> Planvorming
> Dashboarding
> Social media advertising
> Leadgeneratie
Aanpak
We begonnen de werkzaamheden met het in kaart brengen van de doelen. Hoeveel afspraken moesten er gegenereerd worden? Wat levert een afspraak op qua omzet en marge? Welke middelen zouden het meest geschikt zijn om in te zetten? Op basis hiervan zijn we met een plan en een begroting gekomen.
We hebben de bedrijfsdoelen omgezet naar tastbare online marketing KPI's. Per maand moesten we minimaal 8 nieuwe klanten genereren via online campagnes. Met een gemiddelde conversie van 25% van aanvraag naar definitieve klant, betekende dat dat we ongeveer 30-35 aanvragen per maand moesten genereren. Met deze gegevens wisten we exact wat een aanvraag maximaal mocht kosten.
Werkzaamheden
In de eerste maand hebben we de basis goed neergezet. Op basis van een uitgebreide zoekwoordanalyse hebben we het Google Ads account volledig opnieuw ingericht. Daarnaast moesten de technische zaken (tag manager, pixels, google analytics script en cookiemelding) goed ingeregeld zijn.
Via Facebook, Instagram en Google Discover hebben we verschillende campagnes ingericht: voor aanstaande bruidsparen, voor zakelijke klanten en voor particulieren die een jubileum hadden te vieren. De bezoekers van de landingspagina's waren afkomstig van Facebook, Instagram en Google Discover.
We stelden tegelijkertijd op kanalen zoals Facebook, Instagram en Google Display (banners op allerlei websites) remarketing in. Op deze manier werden bezoekers die geen aanvraag hadden gedaan alsnog een aantal weken verleid om klant te worden.
Toen bleek dat de website niet voldoende aanvragen genereerde, hebben we in overleg met Maaike zelf een aantal landingspagina's gemaakt. Dit zijn speciale pagina's die alleen te bereiken zijn vanuit een campagne. De landingspagina's genereerden gemiddeld 9 keer meer aanvragen dan de reguliere website.
Analyse en resultaten
In het begin was het even zoeken welke kanalen het beste werkten en welke doelgroepen het meest winstgevend waren. De eigen website was onvoldoende in staat om bezoekers om te zetten in een aanvraag. De campagnes waren hierdoor niet direct rendabel.
Toen we gingen werken met landingspagina's buiten de website om, verbeterden de resultaten aanzienlijk. Het bleek dat aanvragen via Facebook & Instagram (€ 4,49 euro per aanvraag) meer dan 4 keer goedkoper waren dan aanvragen via Google Ads (€17,31 per aanvraag). De conversie van aanvraag naar definitieve klant bleek bij hoger te zijn bij verloofden (23%) dan bij de andere doelgroepen (14%)
Toen we op basis hiervan onze strategie nogmaals hadden aangepast, behaalden we gemiddeld 70 - 80 aanvragen per maand. Hiervan werd uiteindelijk circa 20% definitief klant. We zorgden dus voor ongeveer 16 nieuwe klanten per maand.